Skip to content

Arvolisäveron erityisjärjestelmä (OSS) verkkokaupassa

Arvolisäveron erityisjärjestelmä, One Stop Shop (OSS) on 2021 alkaen olemassa ollut EU-alueen järjestelmä, jonka avulla eri maiden kuluttajille myyvät yritykset voivat raportoida ja maksaa eri maiden arvonlisäverot yhdeltä luukulta. Suomalaiset yritykset voivat tehdä OSS-ilmoitukset OmaVerossa. Ilmoitusten tekemistä varten kauppiaan tulee tietään kuhunkin EU-maahan myytyjen tuotteiden arvolisäveron määrä.

Onko OSS-pakollinen verkkokauppiaille?

Suomen ALV-kannoilla tuotteita voi myydä seuraavin ehdoin:

Yritys myy tele-, lähetys- ja sähköisiä palveluja tai tavaraa etämyyntinä toisissa EU-maissa oleville kuluttajille.

Yrityksen arvonlisäveroton liikevaihto yhteensä kyseisistä palveluista ja tavaroista koko EU:n alueella kuluvana kalenterivuonna on enintään 10 000 euroa, eikä tämä määrä ole ylittynyt edellisenäkään kalenterivuonna.

Yrityksellä ei ole kiinteää toimipaikkaa muussa EU-maassa.

Oleellisin raja verkkokauppiaalle on 10 000 euron (veroton) liikevaihto EU-myynneissä. Sen ylittyessä myynnit pitäisi tehdä kohdemaan arvonlisäverolla. Järjestelmää voi toki käyttää vaikka raja ei ylittyisi.

Järjestelmän käytön sijaan voit rekisteröityä ALV-velvolliseksi jokaiseen kohdemaahan. Tämä on tosin käytännöllistä ainoastaan, jos myyt rajalliseen määrään maita. OSS on siis EU-alueelle laajasti myyvälle paras vaihtoehto.

Miten OSS liitytään ja raportoidaan?

Tässä vero.fi:n ohjeet OSSään rekisteröintiiin liittyen.

Täällä ohjeet raportointiin kirjanpitäjälle, myös vero.fi:stä.

Lopuksi vielä ajantasainen listaus veroista eri EU-maissa, jotka voit asettaa verkkokauppaasi.

WooVisorin avulla OSS-raportit helposti Netvisorista!

WooVisor tukee Netvisorin tapaa luoda OSS-laskuja. Kirjanpitäjä saa raportit helposti, kun eri maiden arvonlisävero kirjataan automaattisesti eri kirjanpitotileille tai kustannuspaikoille - kirjanpitäjän mielipiteen mukaan.

WooVisor on WooCommerce-Netvisor -integraatio, joka vie verkkokaupastasi tilaukset, maksut, tuotteet ja asiakkaat Netvisoriin. Maksut kohdistetaan oikeisiin tilauksiin. Kirjautumattomat tilaajat kohdistetaan profiiliinsa sähköpostin tai y-tunnuksen perusteella. Netvisorista taas voit siirtää, tuotteet ja hinnat suoraan verkkokauppaasi. Tuemme myös Netvisorin varastoa, joten saat varastosaldot verkkokauppaan helposti suoraa Netvisorista.

Varaa tapaaminen ja katsotaan sinullekkin raportit kuntoon!

Lukuvinkkejä

WooCommerce: Sivuston siistinä pitäminen

Sivuston tietokantaa on hyvä siivoilla. Aiheesta oli keskustelua WPWooFissa, joka innoitti kirjoittamaan hieman pidemmän vastauksen, joka luettavissa nyt myös tästä.